Az irodalomtanítás jövője

Rendezvény időpontja:

2022. 09. 09. 17:00

Megtekintés:

Az irodalomtanítás jövője címmel kerekasztal-beszélgetést szervez a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (MMA MMKI) és a Magyar Kultúra Kiadó Móser Zoltán Olvasatok című könyvsorozatának bemutatására szeptember 9-én a Hild-villában.


Az irodalomoktatás jövőjéről szóló diskurzust Móser Zoltán, az MMA rendes tagja moderálja. A beszélgetés és vita mottója: „az irodalomtanárnak az a hivatása, hogy megtanítsa a növendékeit olvasni...” (Riedl Frigyes).

Az Olvasatok című könyvsorozat – 10-15 oldalas esszék összefűzése – a középiskolásokat célozza meg, elsősorban azokról az írókról és költőkről, akik neve szerepel a tankönyvekben. A diákok mellett ezt a sorozatot a volt tanulók, a szülők, és a magyar tanárok éppúgy tudják használni, mint az egyetemeken magyart tanuló külföldi hallgatók, vagy bárki más, akit érdekel a múltunk, kultúránk egy szelete, a magyar irodalom. A tervezett kerekasztal-beszélgetés elindítója lenne egy, az irodalomoktatás jövőjéről szóló gondolatnak, amelyet bizonyára érdemes lesz folytatni tanárok, tanítók, oktatási szakemberek bevonásával, hisz a könyvsorozat kapcsán annyi kérdés merül majd fel, amelyet nem lehet másfél órában átbeszélni.

A diskurzusban részt vesz Kulin Ferenc az MMA levelező tagja is, akinek tavaly jelent meg kötete A történetiség elve és a jelen horizontja címmel, amelyben a Magyar Művészet oldalain megjelent tanulmányai, interjúi kapnak helyet. Az írások témái a művészetről, társadalomról, irodalomról való gondolkodás széles skáláját ölelik fel. Az akadémikus az irodalmi művek történetiségének fontosságát hangsúlyozza és úgy véli, hogy ennek vizsgálata során etikai, esztétikai, teológiai szempontokat is érvényesíteni kell. Mint mondja, a történetiség fogalma ugyanis lényegesen többet, mást is jelent, mint a nyelvi, műfaji, létszemléleti sajátosságok korhoz kötöttségét és változásaik ok-okozati összefüggéseit. Falusi Márton, az MMA MMKI tudományos főmunkatársa a kerekasztal-beszélgetés során a kortárs írók, költők szerepét hangsúlyozza. A József Attila-díjas költő, esszéista szerint a klasszikus irodalmat a kortárssal együtt kellene oktatni, úgy gondolja utóbbi tanítása még csak esetleges mind középiskolai, mind egyetemi szinten. Emellett kitér majd az MMA MMKI és az MMA Kiadó által közösen készített Magyar irodalmi művek 1956–2016 című lexikonra, amelynek egyik célja, hogy a későbbiekben beépüljön a középiskolai és az egyetemi tananyagba is.

A témában megszólal Csörsz Rumen István irodalomtörténész, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa, akinek kutatási területei a 16–18. századi magyar közköltészet, a közép-európai dallamrendszerek, Csokonai Vitéz Mihály, Arany János és régebbi költők énekelt versei; Tóth M. Zsombor középiskolai angol-magyar szakos tanár, az ELTE TÓK Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszékének egyetemi adjunktusa; valamint Vinczellér Katalin, a Veres Pálné Gimnázium középiskolai tanára.

 

 

 

 

Az irodalomtanítás jövője című kerekasztal-beszélgetés 2022. szeptember 9-én, 17 órakor kezdődik a Hild-villában. Az esemény ingyenesen látogatható, de regisztrációhoz kötött.

Programfüzet:

A böngészője nem támogatja a PDF fájlok megnyitását
A megtekintéshez töltse le a dokumentumot: Fájl letöltése

Iratkozzon fel legújabb híreinkért!
magnifiermenuchevron-down-circle