Zenepedagógiai kutatást indít az Észak-Alföld régió általános iskoláiban az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet

2019. január. 25.

A Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Nevelés és Művelődéstudományi Doktori Programjának Zenepedagógiai kutatócsoportja (DE) által összeállított és a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete (MMKI) által támogatott, „Az extrakurrikuláris művészeti tevékenység lehetőségei és hatása” elnevezésű kutatási programról 2019. január 17-én Kocsis Miklós, az MMKI igazgatója sajtótájékoztató keretében számolt be.


Mivel az egyetem nagy hagyományokkal rendelkezik a neveléstudománnyal kapcsolatos kutatásokban, hosszú távú együttműködést keretében a közös munkák január végén, február elején kezdődnek, amelyet a későbbiekben szeretnének más régiókban is elvégezni.
Váradi Judit kutatásvezető, a DE Zeneművészeti Karának docense hangsúlyozta a kutatás során nemcsak a zenei nevelés helyzetére kíváncsiak, hanem általánosságban vizsgálják majd a diákok tanórán kívüli művészeti lehetőségeit, azok élménypedagógiai hatásait. Magyarországon ilyen jellegű, átfogó kutatás még nem készült. A kérdőíves felmérés összeállításához, értékeléséhez a különböző zenei ágazatok képviselőiből, pszichológusokból, andragógusokból és statisztikusokból álló kutatócsoport alakult, amelyben helyet kaptak a Zeneművészeti kar, a Jövő Művészetéért Alapítvány, a Humán Tudományok Doktori Iskola és az MMKI szakemberei.
A felmérés során egyebek mellett arra kíváncsiak, hogy a gyerekeknek a kötelező oktatásban tanult művészeti tárgyak mellett milyen lehetőségeik vannak a tanórán kívüli művészeti tevékenységekre, és hogy a diákok ezekkel a lehetőségekkel hogyan tudnak éli. Arra is választ várnak, hogy az aktív művészeti tevékenység hogyan változtatja meg az általános iskolások művészethez való hozzáállását és ízlését, és hogy a diákoknak van-e lehetőségük kibontakoztatni a tehetségüket. Nem a minőség vizsgálata a cél, a felméréssel objektív képet szeretnének kapni arról, hogy a művészet miként járul hozzá a magas kultúra értékeinek megismeréséhez, egy művelt, empatikus, magas érzelmi intelligenciával rendelkező ifjúság neveléséhez.
A kutatásban Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok megye tíz-tíz általános iskolájának mintegy 1500 diákja vesz részt, és felmérést végeznek a pedagógusok, valamint a szülők körében is. Az adatgyűjtést a tervek szerint májusban fejezik be, az eredmények publikálása 2020-ban várható.
A fotó a sajtótájékoztatóról hírt adó Hajdú Online oldalán jelent meg, Molnár Péter készítette. Az eseményről beszámolt a Magyar Idők és a Debreceni Hírek is.

Iratkozzon fel legújabb híreinkért!
magnifiermenuchevron-down-circle