Kedves érdeklődő, már csak 20 szabad hely maradt.
Kérjük, amennyiben 10 fő feletti létszámra foglalna helyet, használja a csoportos regisztrációs lehetőséget.
Hiba: Kapcsolatfelvételi űrlap nem található.
Február 16-án, csütörtökön folytatódik a pARTfogó – Az ösztöndíjas művészek bemutatkozó estje című beszélgetéssorozat, amelynek fókuszában a közelgő Essentia Artis összművészeti kiállítás és programsorozat áll.
Az Essentia Artis a Magyar Művészeti Akadémia Művészeti Ösztöndíjprogram 2019−2022. évi ösztöndíjas évfolyamának zárókiállítása. Az összművészeti kiállítás és programsorozat első ízben 2023 márciusában kerül megrendezésre és közel egy hónapon át várja tárt kapukkal az érdeklődőket. A 2019-ben ösztöndíjas éveit kezdő évfolyam zárókiállításán az építőművészet, a film- és fotóművészet, az irodalom, az ipar- és tervezőművészet, a képzőművészet, a népművészet, a színházművészet, a zeneművészet és a művészetelmélet mint a művészeti ösztöndíjprogram főbb irányai összefonódnak. Az Essentia Artis kiállításon átfogó képet kaphatnak a művészetek iránt érdeklődők a csaknem harminc kiállító művész elmúlt néhány évben végzett alkotói eredményeiről, ám ezzel együtt a kiállított művek magát az ösztöndíjprogramot is fémjelzik. A kiállítással párhuzamosan megjelennek a nem tárgyalkotó ösztöndíjasok munkái is; az eseménysorozatban hetven kísérőprogram, portfólió-bemutató, előadás, szakmai műhelymunka, bemutató, tárlatvezetés formájában válnak láthatóvá az ösztöndíjas időszak eredményei.
A pARTfogó februári és márciusi négy adásában a tárlatban, illetve a programsorozatban résztvevő ösztöndíjasok munkásságát járja körbe. Második alkalommal, február 16-án Csáji László Koppány, az MMA MMKI igazgatója Várnagy Andrea Liszt Ferenc-díjas zongoraművészt, Sajtos Gábor Ybl Miklós-díjas és Pro Architectura-díjas építészt és Komáromi Márton énekművészt látja vendégül.
Dr. Csáji László Koppány PhD író, kulturális antropológus és ügyvéd, az MMA MMKI igazgatója, a SIEF (International Society for Ethnology and Folklore) diákok és fiatal kutatók mentorálásával, szervezésével, a nemzetközi tudóstársadalom utánpótlásával foglalkozó Young Scholars Working Group társelnöke; a Magyar Írószövetség, a Magyar Néprajzi Társaság, a Budapesti Ügyvédi Kamara, a FilmJus és a Napút-kör tagja; továbbá a Magyar Kulturális Antropológiai Társaság (MAKAT) felügyelőbizottsági tagja.
2021-ben a FilmEU Európai Unió által szervezett és finanszírozott, új, európai művészeti egyetem felállításán dolgozott. Az ír, belga, portugál és magyar egyetemek közös, európai egyetemi konzorciumba szerveződésének európai uniós projektje 2020-ban indult. Magyar részről a minőségbiztosítással és akkreditációval foglalkozó QA-munkacsoportot vezette (WP9), továbbá tagja volt az új, nemzetközi szervezeti struktúrát kidolgozó Future Governance munkacsoportnak is (WP7). Mindkét munkacsoport „nemzetközi jó gyakorlatok” kötetének megírásában szerkesztő és szerzőtárs is volt, továbbá aktív szervezőként és több témakörben is előadóként részt vett a 2021. szeptemberi uniós FilmEU csúcstalálkozón Lisszabonban.
Rövid életrajza:
Az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán szerzett jogász diplomát 1996-ban.
Bolyai János Katonai Műszaki Főiskolán hadtáp szakos tartalékos hadnagyi diplomát szerzett (1996).
1996 és 1999 között dr. Strasser Tibor ügyvéd ügyvédjelöltje volt, 1999-ben jogi szakvizsgát tett, és megalapította saját ügyvédi irodáját (Dr. Csáji Ügyvédi Iroda).
A Pécsi Tudományegyetem Néprajz – Kulturális Antropológia Tanszéken alapszakos, majd mesterszakos diplomát, és a néprajz és kulturális antropológia tudományok doktora (PhD) fokozatot szerzett (2020).
Ügyvédként a klasszikus polgári és gazdasági jog területén dolgozik, 1999-től a Dr. CSÁJI Ügyvédi Iroda irodavezető ügyvédje.
Etnológiai terepmunkáit a Kárpát-medencében (főleg Székelyföldön, a Vajdaságban és Közép-Magyarországon), továbbá Pakisztánban, Indiában, Nepálban, Oroszországban, Nyugat-Kínában, Japánban, Skandináviában és a Szaharában folytatta.
Az interpretatív antropológia módszereit a diskurzuselmélet és a kognitív szemantika eredményeivel ötvözve új antropológiai elméleti és módszertani keretet dolgozott ki doktori dolgozatában. Meghívott előadóként tartott előadást többek között a UCLA-n, a Kyoto Sangyo University-n, a kaunasi Vyatautas Magnus University-n, a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpontjában és több tucat tudományos hazai és nemzetközi tudományos konferencián, számos hazai és nemzetközi tanulmányt publikált e témában. Antropológiai szakterületei még az etnicitáskutatás, kultúra- és közösségkonstrukciós folyamatok és a vallásantrológia.
A Napút folyóirat szerkesztője (VoltJelen rovat), a Napút-kör tagja.
A Napkút Kiadónál megjelenő Ómúltunk Tára sorozatszerkesztője.
Magyarországon és külföldön jóval több mint száz esszéje, verse és novellája jelent meg a Napút, a Magyar Művészet, a Kalligram, a Búvópatak, a Lyukasóra, a Szózat, az Életünk, az Ezredvég, a Szcenárium, a Kethalo Drom, a Polísz, a Lenolaj, a Kapu, a QuArtett és a Muravidék folyóiratokban. Egyes írásait orosz, angol és szerb nyelvre fordították, jelenleg készül néhány versének finn nyelvű fordítása.
Etnológiai gyűjtéseiről 2001-től készít filmeket, huszonkét dokumentumfilmjét és dokumentumjátékfilmjét, továbbá egy kisjátékfilmjét mutatta be a Duna Televízió, majd az MTVA csatornái, de számos mozi (Uránia Nemzeti Filmszínház, Tabán) is műsorára tűzte.
2014-ben a Kőrösi Csoma Sándor-díjjal (emlékéremmel) tüntették ki a magyar kultúra és Kőrösi Csoma Sándor szellemi hagyatékának ápolásáért.
2018-ban az Aquincum Költőverseny költőverseny közönségdíját nyerte el Julianus császárról írt időmértékes (hexameteres) versével.
2018-ban a Magyar Nemzeti Filmalap történelmi nagyjátékfilm-pályázatának nyertese lett, majd a forgatókönyvet (Kezdetek és végzetek) a Nemzeti Filmintézet támogatásra elfogadta (2020).
A 2019-ben készült Szabadság, harc című történelmi kisjátékfilmjét (forgatókönyvíró: Csáji László Koppány és Gueth Ádám, producer: Csáji László Koppány és Sára Balázs, rendező: Sára Balázs, főszereplő: Dévai Balázs, Tóth János Gergely és Jerger Balázs) a Savaria és az Ars Sacra filmfesztiválon is a döntős alkotások közé választották.
Producere és forgatókönyvírója volt az Őseink nyomában (2014, MTVA) című dokumentumjátékfilmnek, továbbá a Lovasnomádok utódai Indiában című tízrészes dokumentumfilm-sorozatnak (2007, Duna Televízió), a Lovasnomád hatások az indiai társadalomra és kultúrára (2006, Duna Televízió), a Kasztrendszer az atomkorban I–II. (2005, Duna Televízió), A fehér hunok nyomában Ázsiában (2004, Duna Televízió), a Viszontagságos út a khowárok földjére, az afgán–pakisztáni határon (2003, Duna Televízió), az Ázsia elzárt szíve, Ujguria (2003, Duna Televízió), valamint a Hunza mítoszok Belső-Ázsiában (2002, Duna Televízió) című dokumentumfilmeknek.
Énekesként elsősorban oratóriumok tenor szólistájaként tevékenykedem. A különböző zenekarokkal való együttműködés során számos oratórium került repertoáromba az évek során, többek között Bach, Liszt, Haydn, Mozart, Dvořák, Händel és Kodály művei. Az oratóriumok mellett dalesteken, áriaesteken, opera-keresztmetszet előadásokon is közreműködöm.
A hároméves ösztöndíjas időszakra örömmel tekintek vissza. Hálás vagyok a lehetőségért, hogy egy önálló előadás-sorozatot tudtam megvalósítani. Olyan előadói estek létrehozására törekedtem, melyek során a közönség a zenei élmény mellett más művészeti ágak által is inspirációt szerezhetett: szerepet kapott így a festészet, a fotóművészet, az irodalom, az építészet és a zenetörténet is. A műsortervemen szereplő barokk, klasszikus, romantikus, 20. sz.-i és kortárs zeneművek, valamint versek, műfordítások, zenei ihletésű fotósorozatok bemutatását az egykori szalonéletet idéző közvetlen hangulatban szándékoztam megvalósítani. A 12 előadás közül például a Sous le ciel de Paris címet viselő, francia dalest francia festményekkel és versekkel egy valódi dőzsölés volt a késő romantikus és impresszionista francia művészetben. Magyar zeneszerzők magyar költők verseire írott dalai és a dalokat inspiráló versek is megszólaltak egy másik előadáson. A Kastélyok hangjai című Haydn-Beethoven dalestet magyar kastélyok fotói színesítették, Beischer-Matyó Tamás szerzői dalestjét pedig a szerző magyarázatai tették még élvezetesebbé. A zongorakíséretes dalestek mellett három alkalommal kamarazenekari előadásra is sor került. Három előadói est helyszínéül egy-egy idősek otthonát választottam, mert tapasztalatom alapján fontosnak és a művész számára is lélekemelőnek tartom a művészi élmény eljuttatását az élő előadásokhoz nehezebben hozzáférő közönség számára is.
Az építészetet hivatásként élem meg, építésznek lenni elhivatottság, csak így tudom elképzelni. Építészeti hitvallásom alapján a munkáim a lényeg kiemelésére, az adottságok és lehetőségek átgondolására és értelmezésére, a régi és az új viszonyának elemzésére épülnek. Célom, hogy az építészeti minőségekkel kifejezett, kortárs építészeti mű egyszerre legyen folytonos, egységes és egyedi. A régi újjászületése az újban elkerülhetetlen ahhoz, hogy az összegyűlt tapasztalat folytonossága megmaradjon, tovább éljen a jelenben. A folyamatos megújulás és a változásra való képesség állandó kapcsolatot jelent a hellyel és az idővel, az épület így reagál a környezetére és a jelenre, illetve a múltra. A hagyományos építészeti értékek tovább élnek, időben változnak és éppen ez a változásra való képességük adja a frissességüket és az időtlenségüket. Arra törekszem, hogy a létrejövő épületeim reagálni tudjanak a megváltozott igényekre és közben megőrizzék tartalmas kapcsolatukat.
Az építészet csapatmunka, a létrejött épület mindig egy csapatnak az alkotása. A 2006-ban alapított SAGRA Architects építészirodánk életében fontos szerepet töltenek be az építészeti tervpályázatok. Számos tervpályázaton sikerrel vettünk részt, több megépült épületünk építészeti tervpályázaton elért 1. díj eredményeként valósulhatott meg, ahogyan a pasaréti ferenceseknek tervezett Páduai Szent Antal plébánia és új közösségi ház is. Az új létrehozásakor és a felújítás tervezése során fontosnak tartottam a folytonosságot és a megújulást úgy, hogy a kor elvárásainak megfelelő építészeti alkotás nem szakad el a gyökerektől, mégis mai nyelven szól a hagyományos értékek és az épített örökség megőrzése mellett. Az építészeti minőségeket a műemléki környezetben álló új közösségi ház tervezésére és a műemlék együttes felújításának tervezésére koncentrálva értelmeztem. Az alapvető építészeti erények a csend, a korreláció és a kontextus minőségeiben jelennek meg.
Művészi munkásságom egyik legfontosabb elhívása, hogy minél szélesebb rétegekkel kedveltessem meg a klasszikus zenét, interaktív zongorakoncertjeimmel eljuttassam a közönséghez a zeneszerzők hangjegyek mögé rejtett üzeneteit. 2004-ben indult közreműködésemmel a Zeneképzelet program, majd 2018-ban megalapítottam a ZeneVarázslat Mozgalmat, amelyen keresztül a gyermekek figyelme – a társművészeket is segítségül hívva – ráirányulhatott a komolyzenében fellelhető szépségekre és értékekre. A Mozgalom máig közel 1 800 000 gyermekhez jutott el határon innen és túl, számos olyan településre is, ahol addig a gyermekek nem találkozhattak a mindennapokban a klasszikus zenével.
Koncertjeim során különös hangsúlyt fektetek Liszt Ferenc négykezes zongoraműveinek bemutatására, ezzel párhuzamosan doktori disszertációm témájaként is a világhírű zeneszerző utolsó szimfonikus költeményét választottam.
Megtisztelő volt számomra, hogy a 2019-2022 közötti időszakban a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjprogramjában kiválasztásra kerültem és szakmai támogató segítségük által még többekhez juttathattam el a ZeneVarázslat Mozgalom célkitűzéseit. Az ösztöndíjas találkozók inspiráló hangulata, a tagozatvezetők biztatása mindig új lendületet adott, és öröm volt számomra, hogy 2021-ben a VI. ZeneVarázslat Nemzetközi Négykezes Zongorafesztiválon, amely Magyarország egyik legrangosabb komolyzenei eseményévé vált, egy pódiumbeszélgetés során bemutathattuk az ösztöndíjprogramot.
Cookie | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analitika | 1 év | A GDPR Cookie Consent beépülő modul úgy állította be, hogy az „Analytics” kategóriában tárolja a felhasználói hozzájárulást a cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-szukseges | 1 év | A GDPR Cookie Consent plugin által beállított süti a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-teljesitmeny | 1 év | A GDPR Cookie Consent beépülő modul úgy állította be, hogy a „Teljesítmény” kategóriában tárolja a felhasználói hozzájárulást a cookie-khoz. |
CookieLawInfoConsent | 1 év | Rögzíti a megfelelő kategória alapértelmezett gombállapotát & a CCPA státusza. Csak az elsődleges cookie-val együttműködve működik. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
Cookie | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-egyeb | 1 év | A GDPR Cookie Consent plugin által beállított süti a „Egyéb” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-funkcionalis | 1 év | A GDPR Cookie Consent plugin által beállított süti a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-hirdetes | 1 year | A GDPR Cookie Consent plugin által beállított süti a „Hirdetés” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |