Április 8-án IV. Művészettel nevelés műhelykonferencia – Milyennek álmodjuk a jövő iskoláját? címmel műhelykonferenciát szervez az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet.
Program
10.00–10.10 Köszöntő
Csáji László Koppány, az MMA MMKI igazgatója
10.10–11.45 A teljes életért, a teljes emberért! Módszerek és koncepciók
Császár Miklós, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központok hálózatának vezetője
Az önkifejezés lehetőségei a Z és az alfa generációban
Vetró Mihály nevelő, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja
Felnevelő hagyomány
(Kreativitásra és önazonosságra nevelés – A nádudvari módszer)
Lovász Irén néprajzkutató, Kossuth-díjas népdalénekes, a Károli Gáspár Református Egyetem docense
Népdaléneklés, hagyományterápia, lelkiegészség-nevelés, avagy a művészetek túlélési stratégiánk eszközei
Medgyesy-Schmikli Norbert művelődéstörténész, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar egyetemi docense
Klasszikus és modern színpadi történelem- és hitoktatás – A Boldog Özséb Színtársulat (BÖSZK) módszerei
Mercs István irodalomtörténész, a Nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium kutatótanára
Több-e a kevesebb? A megértésre és önkifejezésre fordított idő szerepe az irodalomtanításban
Apagyi Mária zongoraművész, zenetanár, a Pécsi Tudományegyetem díszdoktora
Interdiszciplinaritás a művészetekben: Természet – Művészet – Teremtés – Rend
Somody Beáta vizuális kultúra szaktanár, mesterpedagógus, a Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete elnöke
MI-ÉRT-ÉK? Vizuális Szimbiózis Program
Cseh András Pro Architectura díjas építész, a CAN Architects társalapítója, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem egyetemi adjunktusa
Tér és tanulás
Simon Tünde egyetemi docens, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Tanárképző Tanszék vezetője
Az integratív pedagógia a művészettel nevelésben és a tanárképzésben
11.45–12.05 Kávészünet
12.05–14.00 Milyennek álmodjuk a jövő iskoláját?
12.05–12.20 Kárpáti Andrea, a Magyar Tudományos Akadémia doktora, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora
Bevezető gondolatok az InSEA, a Művészettel Nevelés Nemzetközi Szervezetéről és az UNESCO művészettel nevelési irányelvéről
12.20–14.00 Milyennek álmodjuk a jövő iskoláját?
A Művészettel Nevelés Hálózat tagjainak műhelybeszélgetése
Vajon hogyan teljesítheti a közoktatás azt, amit a szülők elvárnak tőle, azaz hogyan nevelhet harmonikus, kreatív, önbizalommal teli, együttműködni tudó embereket? Hogyan kellene átstrukturálni az oktatást úgy, hogy a gyerekek bio-pszichoszociális-spirituális egészségét, teljességét szolgálja? Hogyan lehet az iskola valóban „embernövelő” és közösségépítő? Hogyan lehet az oktatás-nevelés élményszerű, az érzelmeket is megmozgató? Hogyan befolyásolhatják a jövő iskoláját a neurobiológia eredményei? Hogyan valósulhat meg a közoktatásban az az egység, mely leképezi a teremtett világ egységét? Hogyan tudja a jövő iskolája kompenzálni a szociokulturális hátrányokat? Mi a szerepe mindebben a művészeteknek, a művészeti tevékenységnek? Milyen tanárképzés a feltétele a jövő iskolájának?
Ilyen és hasonló kérdésekről lesz szó a műhelybeszélgetés során. Álmodjunk együtt!
Moderátor: Solymosi-Tari Emőke zenetörténész, az MMA Művészetelméleti Tagozat vezetője