Az utolsó garabonciások II. – A magyar ellenkultúra (1958–1996)

Rendezvény időpontja:

2022. 03. 02. 10:00

Helyszín:

Megtekintés:

Az első műhelytalálkozó tapasztalata az volt, hogy a XX. század második felében kialakított magyar kulturális fősodorral szemben számos jelentős alkotó képezett ellenáramot. Személyük és tevékenységük ismertté vált, hatásuk kellően jelentős volt ahhoz, hogy olykor maga a fősodor is válaszoljon rá. Az idei találkozó célja az, hogy az ellenkultúrát elméleti szinten is bemutassa. A művelődési résztartomány neve önmagában is kérdéses: ha az előtagja az ellen-, akkor nyilván valamivel szembenáll. Mennyiben tekinthető ellentétesnek Makovecz Imre korai építészete és későbbi szövetségese, de az 1960-as években a Pollack Mihály téri üvegirodaépületen dolgozó, Fekete György munkássága? Najmányi László, Nagy Feró és Deák-Bárdos Ági zeneisége miben tért el a korszak három sztárjától: Koncz Zsuzsa, Zalatnay Sarolta és Kovács Kati dalaiétól? A ma kifejezetten népszerű Petri György, a pályája elején járó Esterházy Péter vagy Nagy Gáspár – hivatalos folyóiratokban megjelent írásaikkal együtt – nevezhető-e az ellenkultúra alkotóinak? Vajon Markó Iván esetében a Bejart-hatáson túl mi adta a korabeli közönség számára az undergound-jelleget; a politikailag érzékeny – sőt olykor betiltott – szüzsék?

A találkozó célja az is, hogy számos legendával leszámoljon, így az Állambiztonsági Szolgálat és az ellenzéki jellegű ellenkulturális rendezvények: performanszok és koncertek kapcsolatát is elemzik a kutatók. Számos egykori és mai tabu kerül terítékre: így élpéldául a hit és az underground, az újprotestáns kisegyházak kulturális szerepe, vagy éppen a keleti spirituális tanok térhódítása. Ugyanakkor azt az oldalt is elemzik az előadók, ahonnan az ellenkultúra nem kísértés, hanem kihívás volt: hogy mit jelentett a 3T rendszerét kényszerűségből elfogadó művészek számára. Felmerülhet továbbá a kérdés, hogy a felszámolt parasztság öröksége, a népművészet az 1980-as években mivel járulhatott hozzá a kortárs művészetekhez? A találkozó előadások és viták keretében mutatja be a felvetett témákat és igyekszik minél több további kérdést feltenni.

A rendezvényen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 

 

Program

10.00–10.05            Köszöntő

10.05–10.10            Bevezető: Windhager Ákos

„Jelbeszéd az életünk”

10.10–10.30            Csatári Bence: A kis gézengúztól a nagy popdíváig – Koncz Zsuzsa pályafutása

10.30–10.50            Bólya Anna Mária: Izzó planéták a hideg univerzumban – Markó Iván táncszínháza

„Táncol a csönd háztetőkön”

10.50–11.10            Martsa Piroska: „Csendes erő” – Martsa István szobrászművész élete és munkássága

11.10–11.30            Zuh Deodáth: „Ellenállás a kultúra által” – Építészet és ellenkultúra Magyarországon 1989 előtt (esettanulmányok)

11.30–11.40            Kérdések, hozzászólások

11.40–12.00            Szünet

„Minden strófa után egy katasztrófa”

12.00–12.20            Kiss Eszter Veronika: A „hangépítész” – Kiss Ferenc meghatározó szerepe a hazai világzene színpadán

12.20–12.40            Máthé Áron: „Ellenkultúrák” a kommunista diktatúra időszakában (közelítések)

12.40–13.00            Horváth Gergely: Ellenkultúra-e a keresztény könnyűzene?

13.00–13.10             Kérdések, hozzászólások

13.10–13.30            Szünet

„Minden kornak megvannak a maga modernjei”

13.30–13.50            Falusi Márton: A magyar neoavantgárd líra: van-e, vagy nincs?

13.50–14.10            Farkas Attila: Magyarország 1977: a gondolkodás végfoka

14.10–14.30            Szekfü András: „…különben nem tudtuk volna filmre venni azokat” – A filmrendező Müller Péter (Sziámi) és az Ex-Kódex (1983)

14.30–14.40            Kérdések, hozzászólások, zárszó

Programfüzet:

A böngészője nem támogatja a PDF fájlok megnyitását
A megtekintéshez töltse le a dokumentumot: Fájl letöltése

Iratkozzon fel legújabb híreinkért!
magnifiermenuchevron-down-circle