Animációs szakemberek találkozása a Hagyományok Házában

2022. október. 26.

A közönségelérés kortárs módszerei címmel szervezett tudományos konferenciát és szakmai napot a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (MMA MMKI) a Hagyományok Házával közösen a IX. Országos Rajzfilmünnep kísérőrendezvényeként október 25-én a Hagyományok Házában.


A konferencián elsősorban a rajz- és gyerekfilmközönség elérésének, nevelésének és megtartásának lehetőségeit vizsgálták. Az előadók saját területük nemzetközi ismertségű szakemberei voltak, akik konkrét példákon keresztül számoltak be tapasztalataikról.

A jelenlévőket M. Tóth Géza, az Országos Rajzfilmünnep alapítója köszöntötte, aki elmondta, évek óta szeretnének egy olyan szakmai napot szervezni a Rajzfilmünnephez kapcsolódóan, amely lehetőséget ad arra, hogy a szakemberek találkozzanak, kötetlenül beszélgessenek és szakmai kapcsolatokat alakítsanak ki. Hozzátette, a Rajzfilmünnep egy olyan rendezvénysorozat, amellyel számos településre el lehet jutni a közösségi filmnézéshez kapcsolódó programokkal.

Idén először a határon túl is megjelennek, hiszen bekerültek a hálózatba erdélyi helyszínek is, így ebben az évben összesen 116 helyszínen lesz látogatható a Rajzfilmünnep.

Az első szekciót Velünk élő filmtörténet – kutatás, rekonstrukció, képzés címmel M. Tóth Géza vezette. Első előadóként Varga Zoltán filmtörténész, az MMA Művészeti Ösztöndíjprogram ösztöndíjasa osztotta meg gondolatait az egykori Pannónia Filmstúdió animációs filmjeiről, különös tekintettel Jankovics Marcell életművére. Mint arra rávilágított, a magyar filmgyártás fellegvárának tartott stúdió az ötvenes években számos nehézséggel küzdő animációsfilm-készítőnek adott új otthont 65 évvel ezelőtt történt alapításakor, emellett sokféle stílus kibontakozását engedte – Jankovics Marcell, a stúdió egyik legmeghatározóbb rendezőegyéniségének munkássága különösen jól példázza a stílusok és formák gazdagságát.

Kiss Melinda animációs tervezőművész, a Budapesti Metropolitan Egyetem Animáció és Média Design Tanszékének vezetője, az Animáció alap- és mesterszak szakfelelőse előadásában a Budapesti Metropolitan Egyetem több mint 10 éve indult animációs képzését mutatta be. Elmondása szerint az eltelt időszakot folyamatos változás jellemezte, és folyamatosan keresik és fejlesztik azt a módot, ahogyan jól felkészült animációs szakemberek képezhetők, motivációjuk megtartható, elkötelezettségük a szakmai értékek iránt növelhető és stabillá tehető. Felhívta a figyelmet nemzetközi, angol nyelvű képzésükre, amelyre a világ minden tájáról érkeznek jelentkezők színes, de mégis összetartó közösséget alkotva.

Ráduly György, a Nemzeti Filmintézet Filmarchívum igazgatója az archívum tevékenységét járta körbe, amelynek legfontosabb elemei közé tartozik egy hosszútávú és korszerű nemzeti filmrestaurálási és digitalizálási program, a közönségépítés és az ehhez kapcsolódó marketingtevékenység, a hatékony belföldi és nemzetközi terjesztés, valamint a magyar nemzeti filmkincs beépítése az oktatásba. Hangsúlyozta, az animációs filmek megőrzése is az archívum alapfeladata, előbb-utóbb minden film itt köt ki és kerül archiválásra, de fontosnak tartják, hogy ne csak a tárolásról gondoskodjanak, hanem a közönséggel való megosztásról és az elérhetővé tételről is.

A második szekcióban a nagyközönség megszólítását tárgyalták a tájékoztatás, aktivizálás és szolgáltatás aspektusából Ráduly György vezetésével. Jung Zsuzsanna forgalmazási szakember, a Filmio online VOD-szolgáltatás projektmenedzsere a magyar Nemzeti Filmintézet által indított Filmio streaming-szolgáltató működését és kínálatát tárta az érdeklődők elé. Mint azt elmondta, elsődleges céljuk a közelmúlt magyar alkotásainak és a régmúlt felújított klasszikusainak elérhetővé tétele a nagyközönség számára. A Filmio mindenkinek szól, aki érdeklődik a magyar filmtörténet remekei iránt, aki újranézné kedvenc magyar filmjeit és fesztiválsikereit, aki nem látta az elmúlt évek magyar filmes alkotásait, emellett nem utolsósorban egyes filmes tartalmak kizárólagos online vagy premier platformja.

Böszörményi Gábor filmkritikus, szerkesztő, a Mozinet Kft. tulajdonosa és ügyvezetője a Toldi, a mozifilm és a Ruben Brandt, a gyűjtő moziforgalmazásáról osztott meg részleteket előadásában. A Mozinet évente nagyjából 15 filmet forgalmaz a magyar mozikban, ezekből egy-kettő animációs film. Az animációs filmjeikkel alternatívát próbálnak nyújtani a nagy hollywoodi rajzfilmeknek, olyan alkotásokat keresnek, amelyek technikájukban, témájukban, narratívájukban eltérnek a piacot uraló stúdiófilmektől. Beszámolt arról is, hogyan néz ki a mozifilmek forgalmazása a jelenlegi helyzetben és a Covid-időszak alatt, illetve hogyan készülnek a magyar mozik az energiaspórolásra.

Radóczy Katalin, aki mint Vice President of Programming felel az AMC Networks International teljes nonsport portfóliójának lineáris és nem lineáris program stratégiájáért a régióban, a tematikus gyerekcsatornák kábeltelevíziós piacon betöltött szerepét járta körbe. Kitért arra, hogy a televízió szerepe miként változott az évek során a gyerekek elérésének életében, hiszen elmondása szerint a streaming-szolgáltatók megjelenésével már nem korlátozható 24 órára a műsor, bárhol bármennyi tartalmat tudunk fogyasztani, ami egyben új veszélyeket jelent a gyerekekre nézve. Emellett kifejtette, milyen történeteket preferálnak a Minimax és a JimJam műsorválasztásában, hogyan tartják szem előtt a kisebb és a nagyobb korosztályok igényeit, érdeklődési köreit.

A harmadik és egyben utolsó szekció a Közönség mint közösség – fesztiválok, műhelyek, klubok címet kapta, a levezető elnök pedig Csáji László Koppány, az MMA MMKI igazgatója volt. Fülöp József, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem rektora az animációs filmművészet oktatásának történetét és jelenlegi helyzetét mutatta be előadásában, kitérve a Kiskakas Animációs Filmnapok jelentőségére is. Rávilágított, hogy bár a 70-es évektől kezdve jönnek létre animációs iskolák Európa-szerte, az új évezreddel az animáció oktatása új lendületet kapott, amelynek az egyik mozgatója a filmek készítésének technológiai átalakulása volt. Hangsúlyozta, rengeteg szakember hozzáadott értéke, szaktudása kellett ahhoz, hogy az animációs oktatás a mai formájában létrejöjjön és fejlődni tudjon.

Patrovits Tamás animációsfilm-rendező, grafikusművész, művésztanár előadásában az általa és Orosz Anna Ida által megálmodott Primanima Animációs Játszóházat mutatta be a közönségnek. A játszóház célja, hogy a gyerekek ne csupán passzív nézői legyenek a mozgóképeknek, hanem maguk is alkotókká váljanak. Ennek érdekében ötvözik a hagyományos, analóg technikákat a digitális eszközökkel, és a résztvevők az élményalapú foglalkozások során elsajátított ismeretekkel felvértezve később otthon is bele tudnak vágni kisfilmek készítésébe. Hisznek abban, hogy a játszóházi foglalkozások és a szakkörök segítségével mindenki felfedezheti az animációban rejlő örömöt.

Végezetül Demeter Éva, az Alexandre Trauner ART/Film Fesztivál igazgatója bemutatta, hogyan tud egy artmozi a közönség szolgálatában közösségi térként funkcionálni a 21. században. Artmozijuk 1990 óta üzemel Demeter István vezetésével, kávézójában rendszeresen megrendezésre kerülnek képzőművészi kiállítások, könyvbemutatók, valamint olyan kulturális és közéleti események, amelyek színesítik Szolnok város kulturális életét. Meglátása szerint több közös pontjuk is van az Országos Rajzfilmünneppel, többek közt az, hogy mernek a közönség fejével, innovatív ötletekben, akár online térben is gondolkodni.

 

Galéria


 

, ,

Iratkozzon fel legújabb híreinkért!
magnifiermenuchevron-down-circle