A művészeti nevelésben betöltött szülői szerepet vizsgálják

2022. március. 07.

A szülő szerepe a művészeti nevelésben címmel 2021 őszétől végez kutatást a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolájának művészetpedagógiai kutatócsoportja. Jelenleg még zajlik az adatgyűjtés, a kutatás eredményeit kötet formájában nyáron teszik közzé.

Március 7-én az eddigi kutatások eredményekről Váradi Judit zongoraművész, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának egyetemi docense számolt be az MMA MMKI kutatóinak a Hild-villában. Mint mondta, a gyermekek fejlődésének korai szakaszában a családi társadalmi és kulturális tőkéje mellett a szülői támogatás minősége is döntő tényező. A korábbi kutatások megerősítették, hogy a zenetanulást befolyásolja a szülő korábbi zenei tanulmánya, végzettsége. A zeneoktatás speciális helyzetét az is mutatja, hogy a gyermek egyéni indíttatásán túl a gyermekek zenei tanulmányainak megkezdése a szülők kulturális igényeit is magában foglalja. A tanárokat vizsgáló kutatás során eltérő tapasztalatokat találtak a szülő szerepével kapcsolatban. Hozzátette, a jelenlegi kutatás a szülő szempontjából vizsgálja a zenei nevelés helyzetét, a jelenléti és online oktatás tapasztalatait.

Az MMA MMKI és a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolájának művészetpedagógiai kutatócsoportja 2018-ban alakított ki együttműködést. A partnerség eredményeképpen a jelenlegivel együtt három kutatás valósult meg. Az első az általános iskolás tanulók kötelező tanórákon kívüli művészeti tevékenységét és a művészeti rendezvényeken való részvételének lehetőségeit a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar, A Jövő Művészetéért Alapítvány, a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolája és a Magyar Művészeti Akadémia szakértői közösen vizsgálták. A kutatócsoport tagjai arra fókuszáltak, hogy a gyermekeknek a kötelező oktatásban jelenlévő művészeti tárgyak mellett van-e, és ha igen, milyen lehetősége van tanórán kívüli iskolai és iskolán kívüli művészeti tevékenységekre, illetve, hogy mennyire élnek ezekkel a lehetőségekkel. A kutatás öt dimenzióban elemezte a művészeti rendezvényeken való részvételt és az általános iskolás tanulók kulturális attitűdjére és ízlésére ható tényezőket. A vizsgálat célcsoportja az észak-alföldi térség alsó és felső tagozatos, 4. és 6. évfolyamos általános iskolás tanulói, szüleik, az iskolában kötelező művészeti tantárgyat tanító pedagógusok, a vizsgált iskolák intézményvezetői és a kulturális szolgáltatók voltak. A kutatás mintája reprezentatív a feladatellátási helyek, a településtípus, a fenntartótípus szerint valamint az egyes megyékben az alapfokú művészetoktatási intézmények (AMI) aránya szerint is. A kutatás eredményei kötet formájában 2020-ban jelentek meg Művészeti körkép, Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről címmel az MMA MMKI kiadásában. A tanulmánykötet 18 szerző közös munkája, ez erről készült könyvbemutató elérhető az MMA MMKI YouTube-csatornáján.

Az együttműködés folytatásaként a kutatócsoport 2020-ban új kutatást indított, amely az online művészeti oktatás tapasztalatait és hatását vizsgálja az oktatás minden szintjén Magyarországon, valamint a határon túli magyar oktatásban egyaránt. A szakemberek arra keresték a választ, hogy az online oktatás hogyan változtatta meg a módszertani eszköztárat, milyen új, innovatív ötletek, tanulást segítő vagy kiegészítő kezdeményezések születtek. A virtuális világban új lehetőségek nyíltak, az innovatív oktatási és oktatást segítő megoldások mellett megsokszorozódtak a művészeti események közvetítései is. A kutatás fókuszált a Covid19 klasszikuszenei hangversenyekre gyakorolt hatásaira. A kulturális fogyasztás új formái és annak kényelme felvetette a kérdést, hogy a jövőben lesz-e még szükség a hangversenytermekre, vajon a közönség vállalja-e majd a plusz időt és fáradságot, hogy személyesen is jelen tudjon lenni egy-egy zenei-művészeti eseményen.

A zenetanárok és oktatók tapasztalatait összegző, Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangversenylátogatásban című tanulmánykötet a napokban jelenik meg az MMA MMKI gondozásában, míg A szülő szerepe a művészeti nevelésben című kutatás eredményei kötet formájában nyáron lesznek elérhetőek.

Iratkozzon fel legújabb híreinkért!
magnifiermenuchevron-down-circle