A kreatív gondolkodás és a komplex problémamegoldó képesség fejlődési szakaszait vizsgáló nemzetközi programban vesz részt kutatásvezető intézményként a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (MMA MMKI) neves hazai és nemzetközi (finn, olasz és japán) intézményekkel közösen. A projekt célja a kreatív készségek kamaszkori fejlesztése a vizuális kultúra tantárgy és informális pedagógiai programok révén.
A „Fejlődő művészet, fejlesztő művészetpedagógia” elnevezésű nemzetközi programot a nemzeti tantervekhez igazodva az MMA MMKI irányításával a finnországi Lappföldi Egyetem Művészeti és Design Kara (University of Lapland, Faculty of Art & Design) és japán Kjúsúi Egyetem Design Karának Stratégiai Tervezési Intézete (Kyushu University, Faculty of Design, Strategic Design Division) és a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézetének Vizuális Kultúra Kutatócsoportja valósítja meg. A kutatócsoportban megfigyelőként részt vesznek a milánói PACO Design Collaborative iparművész- és designerközösség tagjai is, akik fiatalabb tanulókkal a konstruáló képesség, a kreatív gondolkodás és a komplex problémamegoldó gondolkodás megalapozásával foglalkoznak szakköri és múzeumpedagógiai foglalkozásaikon.
A kutatócsoport 2024-ben eddig nyolc nemzetközi megbeszélést tartott, ahol egyeztették a finn, japán és magyar fejlesztési programokat, értékelő eszközöket és publikációs terveket, feladatokat. A közös munka folytatódik, és a következő félévben is számos fontos eredmény várható. A projekt induktív kutatásokra építve nemcsak a diákok vizuális készségeit méri fel, hanem ennek más kompetenciákra gyakorolt hatását is. Emellett javaslatokat, módszereket kíván kidolgozni a tananyagok fejlesztésére.
Iskolai fejlesztőprogramok és mentorálás
A 2024/2025-ös tanév során két magyarországi középiskolában is zajlanak fejlesztési kísérletek. Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium 9. és 10. évfolyamának diákjai egy használaton kívüli tér átalakításán dolgoznak, 3D számítógépes szimuláció segítségével alkotnak bútormodelleket, miközben a 10. évfolyam tanulói egy iskolai diákvállalkozás arculati és vizuális kommunikációs terveit készítik el. A Szegedi Szakképzési Centrum Csonka János Technikum 10. A, 10. B., 11. A, valamint 11. B osztályos tanulói mozgás-, látás- és hallássérült emberek számára terveznek életminőséget javító alkalmazásokat, protéziseket.
Nemzetközi tanulmányok és pedagógus-továbbképzések
A kutatás során a szakemberek elemzést készítettek az OECD PISA 2022-es felméréseredményeiről, összevetve a magyar, a finn és a szingapúri rajz-, vizuáliskultúra-, környezetkultúra- és designtantervekkel. A pedagógusok számára továbbképzéseket szerveznek, amelyek során a kreatív gondolkodás fejlesztésére irányuló módszertani eredményeket mutatják be. A kutatócsoport aktívan dolgozik egy összehasonlító pedagógiai tanulmányon, amely a közeljövőben az International Journal of Art and Design című folyóiratban jelenik meg. Emellett egy különszámtervezeten is dolgoznak az International Journal for Education Through Art (IJETA) szerkesztősége számára, amely a művészettel nevelés kognitív és kreativitásfejlesztő hatásait és jelentőségét vizsgálja.
Kijelölték a képzési formákat és helyszíneket: a Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete és a Budapesti Corvinus Egyetem Vizuális Kultúra Kutatócsoportja által működtetett, akkreditált továbbképzési pontokat adó Vizuális Mesterpedagógus Műhelyben és több művészetpedagógiai konferencián, többek közt az MMA MMKI által szervezett Művészettel Nevelés Hálózat műhelykonferenciáján.
Diákok a nemzetközi porondon
A projekt résztvevői felkészülnek a 2025-ös japán Change the World with Your Design! SDGs Design International Awards versenyre is, ahol a diákok kreatív terveikkel mutathatják meg, hogyan lehet a design eszközeivel társadalmi problémákra megoldást találni.
Galéria