Bemutatták Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban című tanulmánykötetet a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán. A kiadvány az MMA MMKI kiadásában jelent meg.
Az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet és a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolájának művészetpedagógiai kutatócsoportja 2018-ban alakított ki együttműködést. Ennek eredményeképpen jelent meg 2020-ban a Művészeti körkép - Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről című kötet az MMA MMKI kiadásában. Az együttműködés folytatásaként a kutatócsoport 2020-ban új projektet indított, amely az online művészeti oktatás tapasztalatait és hatását vizsgálja az oktatás minden szintjén Magyarországon, valamint a határon túli magyar oktatásban egyaránt. A szakemberek arra keresték a választ, hogy az online oktatás hogyan változtatta meg a módszertani eszköztárat, milyen új, innovatív ötletek, tanulást segítő vagy kiegészítő kezdeményezések születtek. A kutatás fókuszált a Covid19 klasszikuszenei hangversenyekre gyakorolt hatásaira. A kötetet Váradi Judit, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar egyetemi docense, Pusztai Gabriella a Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet intézetigazgatója és Szabó Andrea, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézet igazgatóhelyettese a Bárdos Szimpózium keretei között, április 2-án a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán ismertette a résztvevőkkel.
Szabó Andrea szerint a kötet legnagyobb előnye, hogy hétköznapi valóságában mutatja be a tanárok alkalmazkodását egy olyan helyzethez, amely szerint egyik nap még személyesen taníthattak, másnap viszont távoktatás keretében kellett eljuttatni a gyakorlati ismereteket a gyermekekhez, ráadásul olyan speciális területen, mint a zeneoktatás. A könyv 13 szerző 8 tanulmányát tartalmazza. Az igazgatóhelyettes kiemelte, az, hogy a tanárok megoldották ezt a helyzetet, az az egyéni kreativitáson és nem pedig az iskolarendszer által biztosított digitális tanmeneten múlt.
Váradi Judit elmondta, a vizsgálat hangszeres és csoportos órákra terjedt ki és nem a köznevelési intézmény keretében folyó ének-zenei órákra fókuszált, hanem a zeneiskolai, alapfokú művészeti iskolai keretek között zajlott hangszeres oktatást és a csoportos zenei órák megtartását elemezték. Váradi Judit rámutatott, hogy 2020 őszén az összes zeneiskolai beiratkozott diákok száma 2000 fővel csökkent az előző évekhez képet. Ennek okát egyrészt a lemorzsolódásban, másrészt abban kereshetjük, hogy elmaradtak a beiskolázási jól bevált módszerek, amivel a zenekedvelő gyerekeket meg tudták szólítani a tanárok. A szakember úgy véli, komoly siker, hogy a pandémia alatt egyáltalán megvalósulhattak ezek a foglalkozások, hiszen az Egyesült Királyságban 2020-ban és 2021-ben az ének-zene órákat eltörölték, más tantárggyal helyettesítették. Míg az általános iskolán kívüli zeneórák 72%-a, addig a középiskolán kívüli zeneórák 66%-a maradt el. Ehhez képest Magyarországon jobb eredményeket produkáltak a tanárok.
„A kutatás eredményeképpen a zenetanárok számára gyarapodott a digitális kincsesláda, hiszen nyilvánosságot látott számos olyan program, jó gyakorlat, amivel érdemes színesíteni a jelenléti oktatást. Ez a kutatás azért fontos, mert rávilágít arra, hogy hol is van a helyünk és mi az, amit adni tudunk. Mivel sok szülő »belelátott« a művészeti nevelés nehézségeibe, ezáltal változott szemléletük is. Van annak jó hozadéka, ha valami hiányzik, mert utána ismét tudjuk a maga helyén értékelni. A pandémia időszaka előtt természetesnek vettük, hogy egy-egy kórus- vagy szolfézsóra megvalósul, most ezeket már nagyon megbecsüljük” – összegzett Váradi Judit.
Jelenleg A szülő szerepe a művészeti nevelésben címmel végez kutatást a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolájának művészetpedagógiai kutatócsoportja. Az adatgyűjtés még zajlik, a kutatás eredményeit kötet formájában nyáron teszik közzé. Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban című tanulmánykötetet elérhető az MMA MMKI honlapján és az Írók Boltjában.